שמיטת כספים – פרוזבול

שלום חברים,

שנת השמיטה לקראת סיום, אך יש בפנינו עוד מצווה שזמן תחולתה הוא סוף השנה: שמיטת כספים. כידוע משמעותה המקורית היא שהחובות שהעניים לקחו נשמטים (= בטלים) בסוף שנת השמיטה מה שמאפשר להם לצאת ממעגל העוני, להשתקם ולהתחיל חיים חדשים.

כיום אנו סומכים על הפרוזבול שתיקן הלל כשראה שהעם נמנעים מלהלוות לעניים מחשש שיפסידו את כספם. הפרוזבול מבטל בעצם את שמיטת החוב, וכיום מקובל שכל משפחה גם כזו שאין לה הלוואות נוהגת לחתום על פרוזבול ליתר ביטחון. (כי לרבים מאיתנו יש חשבונות בנק ו/או  גופים מוסדות או אנשים החייבים לנו כסף)

כיום יש כמה אפשרויות נוחות ופשוטות לחתום על פרוזבול, אך יש דרך אחת מומלצת בייחוד .

אפשר לחתום על פרוזבול דרך מינוי שליח באתר של צוהר בקישור זה:

https://your.tzohar.org.il/prozbul/?tfa_1207=TRUE&utm_campaign=google-zst&utm_source=google-zst&gclid=EAIaIQobChMIwJW-pu2P-gIVjdyyCh1nUgUFEAEYASAAEgKn_PD_BwE

אפשר גם לחתום על שטר פרוזבול פיזי שיהיה בבית הכנסת בערב ראש השנה לאחר תפילת שחרית.

אך אפשר ומומלץ לחתום על פרוזבול במסגרת הלוואה (שתהפוך לתרומה) באמצעות עמותת “נדיבי ארץ”. הרעיון הוא ש”מלווים” סכום כל שהוא לאותה עמותה שעליו לא יחול הפרוזבול כלומר שהוא יישמט ויהפוך לתרומה. באמצעות כספי אלפי אנשים שכבר התגייסו למבצע זה ארגון מקימי מסייע למשפחות עניות לצאת ממעגל העוני ע”י הסדר חובות שהוא משיג עם הבנקים ומוסדות אחרים שאותן משפחות חייבות להם. כך אנו מקיימים מצוות שמיטת כספים בהידור וקולעים בדיוק למטרה אליה התכוונה התורה במצווה יקרה זו.

 כיום, לצערנו, את רוב מצוות השמיטה איננו מקיימים כהלכתן,  ובשל אילוצים מוצדקים אנו חייבים להסתמך על היתר המכירה. אך הנה כאן יש לנו הזדמנות נדירה לקיום מצוות שמיטת כספים בהידור.

את ההלוואה/תרומה ל”נדיבי ארץ’ אפשר לבצע גם בביט ובכרטיס אשראי כאן:

https://givechak.co.il/31085?ref=nwc

שטר הפרוזבול שחותמים עליו דרך “נדיבי ארץ” מצורף מעבר לדף.

עוד הסבר קצר על כך מופיע בסרטון בקישור הבא :

https://youtu.be/Zo5E-fUPkbw

 

הרב יהודה

 

ניתן למצוא את הדף הנ”ל כולל כל הקישורים במקומי ובאתר לביא.

 

התחבר אל האתר
דילוג לתוכן